Ballonger till reklam

Att profilera sig och marknadsföra sig som företag är som vi tidigare skrivit om ett nödvändigt ont. Syns man inte så finns man inte – så är det bara. Nu tänkte vi berätta om en typ av profilprodukt som passar vid givna tillfällen.

Att tänka på

Först och främst så ska vi nämna att oavsett om det handlar om att synas på en ballong eller att tillverka den perfekta reklamfilmen så är det alltid en sak som måste has i åtanke, nämligen syftet. Syftet och det sätt som ni vill förmedla detta syfte är det allra viktigaste att ha i åtanke, det handlar ofta om att tänka lite utanför de vanliga referensramarna för att åstadkomma bästa effekt med er kampanj.

Hur gör man då det? Jo för det första gäller det förstås att ha gjort en bra omvärldsanalys där man tagit reda på demografiska och geografiska aspekter, vilka är målgruppen och var finns dem.

Men hur tänker man utanför ramen? Det är kanske inte det enklaste att räkna ut själv, men det går att i omvärldsanalysen ta reda på faktorer som gör det lättare att komma på idéer. Exempelvis vad som appellerar till den målgrupp man har och vilken typ av marknadsföring som då skulle få dessa att reagera positivt.

Ballong

När passar ballonger?

Det finns olika tillfällen då ballonger med reklamtryck på kan vara ett bra alternativ. På sajten Gasballonger.se menar man att det exempelvis vid olika typer av jubileum kan vara en vanligt tillfälle att använda sig av reklamballonger. De passar perfekt för att föra ut sitt budskap genom att då exempelvis visa sin logotyp eller en slogan. En sak som kan ses som positiv är att ballonger i sig för de flesta snarare konnoterar något festligt och positivt, snarare än reklam uppkört i ansiktet på oss.

Men vad hände med att tänka utanför ramen? Det ska vi förstås inte glömma bort. Ett exempel på hur man med ballonger kan tänka utanför ramen är att kolla upp rekordet för utsläppta gasballonger i Guinness Rekordbok och försöka slå detta. Samtidigt som ni sprider massor med ballonger med er logotyp så kommer det säkerligen att få massmedial uppmärksamhet – således två flugor i en smäll.

Ett enklare sätt att nå ut med sitt budskap är att skänka bort ballonger vid tillfällen där många människor träffas och helst på platser där dina både befintliga och blivande kunder finns t ex. Barnens dag. Även om begreppet “barnens dag” inte är lika vanligt som förr så anordnas fortfarande med jämna mellanrum olika arrangemang där barnen är i centrum. Om du säljer produkter riktade mot barn så får du får du en massiv exponering under kanske flera timmar, samtidigt som även de vuxna som följer med kommer att notera din reklam. När du riktar dig emot barn och unga ska du naturligtvis göra det med sunt förnuft och braskande reklam kanske ska undvikas. Marknadsföring som anses som stötande gör mer skada än nytta, speciellt vid sådana här tillfällen, då många kommer att se och diskutera den.

Kanske ska du ta fram en speciell ballong för just det här evenemanget? Det vill säga en ballong där dagens tema står med dominerande text t ex “BARNENS DAG” och ditt företag syns lite i bakgrunden, med mindre text.