Hela internet är uppbyggt utav länkar och det egentliga syftet med alla webbsidor är att locka till sig en besökare och sedan få denna att agera på ett visst sätt och konvertera till exempelvis kund.
Konverteringsoptimering ser lite olika ut beroende på vad som är det underliggande syftet med hemsidan. Några exempel på syften är nya medlemmar i ett parti, nya prenumeranter på en tidning, en slutförd beställning eller en underskrift på en protestlista.
Experter menar att konverteringsoptimering ofta handlar om ett välformulerat textmässigt innehåll. Det kan också handla om att hemsidan har en tilltalande visuell design. Ett annat exempel är att något så simpelt som att välja fel typ av bild vilket starkt kan påverka en hemsida negativt eller positivt och valet kan således i värsta fall resultera i att besökaren lämnar sidan.
Ett exempel på en konverteringsoptimering
En kund letar efter ett par skor och besöker fem hemsidor. En av hemsidorna erbjuder 10 procent rabatt om kunden lämnar sin e-postadress. Nästa vecka går kunden igenom sin inkorg, ser rabattkoden, konverterar till kund och genomför köpet. De andra sidorna hade inte optimerat sin sida på detta sätt och ingen konvertering skedde, alltså missade butikerna en kund.