Skapa en logga

10282758-goteborgs-kex

När man ska etablera sitt företag är det viktigt att ha en minnesvärd och unik logga för att etsa sig fast hos kunder och stärka varumärkets värde. Så fort någon ser loggan ska de relatera till ditt företag och dina produkter, vilket lägger en vikt i att den måste vara lätt att känna igen och vara visuellt intressant. Inga problem, eller hur? Vi har listat det viktigaste du bör ha i åtanke när du tar fram din logga.

Loggan kan bestå av enbart en bild, en text eller helst av allt en kombination av de båda. Riktigt catchiga loggor har lyckats kombinera dessa komponenter till en grafisk bild där man vid första anblick tror att bokstäverna och bilden är en gemensam komponent. I en artikel på mittforetag.com kan du få tips liknande detta för att optimera din logga. För visst vill du också få en lika snygg och tidlös logotyp som de an finner för storföretagen ICA och Disney?

Nyckelstegen till en bra logga

Att hålla loggan relativt enkel är A och O för att den ska bli lätt att komma ihåg och relatera till. Ha i åtanke att loggan ska fungera såväl i Sverige som Nicaragua och Saudiarabien – så håll den ren och se till att ta reda på vad som fungerar rent marknadsmässing ur ett internationellt perspektiv. Ett naturligt sätt att ta reda på det är att ta hjälp av dina egna kunder – för ofta har de också en annan uppfattning än vad du har. Det är viktigt att lära av andra, så ta hjälp av dina kunder och googla fram inspiration genom att betrakta andra företags loggor. Ett exempel på en klassisk, ren logga är den som konsultföretaget AddQ använder sig av. Enkelt, stilrent och inget tjafs men med en grön färgklick som gör att man genast känner igen den. En annan klassiker är Apple som helt valt att utesluta bokstäver. Äpplet är varumärket och har hög igenkänningsfaktor.

För att få mer personlig inspiration kan du skriva ner de ord som bäst beskriver ditt företag och era produkter, för att sedan baka in dem i loggan. Men se till att undvika klichéer, typ att ha med en bok i loggan om du driver bokhandel, utan tänk fritt och kreativt!