Inom marknadsföring är det viktigt att kunna sticka ut och tänka utanför ramarna. Detta gäller även vid val av profilprodukter. Viktiga aspekter att ha i åtanke innan du bestämmer vilken typ av produkt du vill använda dig av är syfte, målgrupp, geografiskt läge och vilken budget du som företag har att röra dig med. Ett exempel på populär profilprodukt är ballonger. Dessa ger ofta en positiv känsla av festlighet och förknippas inte direkt med reklam. På ett större event eller jubileum är detta en god idé, goda tips om ballonger som marknadsföring hittar du här.
Typ av event
Det finns många saker att ta hänsyn till när det kommer till hur du som företag väljer att marknadsföra dig, en av dessa är vilken typ av event du kommer att delta på. Så långt som möjligt bör du anpassa dina produkter efter den potentiella kund eller de som besöker eventet, därför är det viktigt att tänka på hur dina produkter kan vara till störst nytta under eller efter eventet.
Under eventet
Under ett event samlas oftast en stor mängd människor och det kan bli varmt och trångt för de som deltar. Ett smart marknadsföringsknep kan då vara att som företag erbjuda drycker med företagets logga på. Snart sprider sig ryktet om att just ditt företag erbjuder vatten eller läsk, detta drar garanterat folk.
Efter eventet
Om du som företag vill att marknadsföringen ska hålla i sig även efter eventet är det smartare att erbjuda någonting som kunden eller besökaren kan ta med sig hem. På så sätt påminns denne om ditt företag när produkten sen används i vardagliga livet. Försök att välja något som är unikt och som lätt förknippas med den tjänst eller vara som ditt företag erbjuder. USB-minnen är vanliga profilprodukter men för dig som vill sticka ut kan alternativet istället vara exempelvis hörlurar.