Med profilprodukter och profilkläder menas att ett företag sätter sin loga eller slogan på olika produkter/kläder för att på så sätt kunna stärka sitt varumärke och göra reklam för de tjänster och produkter de säljer.
Varför profilprodukter
Målet är alltså dubbelt och som företag bör man tänka över varför profilprodukterna skapas. Detta både för att man ska välja rätt produkt, som trycket ska sättas på, samt välja rätt tryck. I vissa fall kan det nämligen vara stor skillnad på hur det ska utformas beroende på om det ska vara reklam eller om enbart varumärket ska stärkas.Klassiska profilprodukter är reklampennor, kollegieblock, kepsar och ballonger. Men i och med att priset har fallit kraftigt på trycksaker har möjligheterna breddats avsevärt. Idag är det inte några problem att bland annat beställa tryck på godisförpackningar, USB-minne, sadelskydd eller väskor.Bland profilkläder är det främst T-shirt och tröjor som dominerar. Detta eftersom trycket syns tydligast på överkroppen