När du ska handla profilprodukter till ditt företag så gäller det att först och främst tänka igenom vad det egentligen är du ska använda dem till. Marknadsföring uppenbarligen, men på vilket sätt.
Kan ha en avgörande uppgift
Att profilprodukter kan vara en viktig del i ett företags profilering har vi skrivit om tidigare, och nu tänkte vi berätta lite om varför profilprodukter kan göra stor skillnad i din marknadsföring. Det är SBPR, alltså Svensk Branschförening Profil och Reklamartiklar, som har tagit fram ett antal punkter som behandlar just varför och hur profilprodukter kan ha en avgörande uppgift i din marknadsföring. Vi tänkte gå igenom några av dessa och lägger även till några av våra egna.
- Öka intresset för ditt varumärke – En av de största anledningarna till att använda sig av denna typ av produkter är förstås för att öka intresset för ditt varumärke. Någon kanske tänker att logotypen inte har något egentligt värde, men det är helt fel. Det gäller att få människor att bli nyfikna när de ser din logotyp och att de får de associationer som du önskar att de ska få.
- Direkt till målgruppen – Om du gjort din målgruppsanalys korrekt så är en fördel med profilprodukter och give-aways att du enkelt kan anpassa dessa produkter till att passa just den specifika målgruppen. Är det exempelvis en julklapp till en leverantör så vet du ju att det kanske inte är en reklampenna med företagslogotypen som passar sig. Det finns en rad olika kategorier där produkter för olika ändamål – alltså olika målgrupper, finns att inhandla
- Relationsstärkande – Profilprodukter kan rätt använda fungera relationsstärkande, exempelvis gentemot andra företag. En uppskattad gåva för att visa uppskattning eller tacksamhet kan leda till en god relation och ett fortsatt eller utökat samarbete.
- Längre hållbarhet – Om man valt rätt produkter till rätt målgrupp så är detta dessutom en form av marknadsföring som anses ha lång hållbarhet. Ta en titt i videon här nedanför så får du det förklarat mycket bra.
Genom att använda sig av profilprodukter i sin marknadsföring får man en stor fördel. Genom att profilera sig genom profilprodukter når man, för en relativt billig peng ut till många människor. Jämför man detta med traditionell marknadsföring som tv eller tidningsannonser skiljer sig priser avsevärt. Dessutom brukar ”givaways” tas emot med uppskattning och personen får då ett namn och en påminnelse av dig varje gång denna kommer att använda produkten. Eftersom profilprodukter vanligtvis kan användas i många år så får du en bra marknadsföring, för en billig peng, som kommer att synas många år framöver. En marknadsföring som stärker just ditt varumärke.