Vi kan prata hur länge som helst om vad profilprodukter kan göra för företaget i det långa loppet. Vi kan också diskutera hur man skapar en bra profil till företaget. Men allt går lättare att förstå om man ger ett bra exempel.I detta exempel har vi tagit företaget Magnus Josephson som exempel på hur man skapar en slående online profil och hur man definiera en bra affärsidé.Redan på startsidan förstår vi direkt vad det här företaget sysslar med. Ett stort citat säger att: ”Skapa tillväxt i er offentliga affär”. Det är kort och koncist och vi förstår att det här företaget håller på med offentliga upphandlingar.Sedan ser vi de största rubrikerna: Utbildning, Konsulttjänst och Moderator. Alltså hjälper företaget till med offentliga upphandlingar. De kan allt inom just den sektorn och är villig att hjälpa ditt företag att vinna fler offentliga anbud. De har till och med moderatortjänst så de kan hjälpa till med kommunikation mellan kunder och leverantörer. Det är lätt att förstå vad företaget sysslar med och väldigt enkelt att berätta för andra vad det handlar om.Detta knyter in en väldefinierad affärsidén. Det verkar väldigt rak på sak och de glider inte från företagets huvudsyfte. De berättar hur man vinner offentliga upphandlingar och kommunicerar bättre. Det hade varit en sämre profil om de samtidigt erbjöd grafisk design på sidan om. Visst hänger allt ihop inom företagande men då splittras företaget i två delar och det är inte lika lätt för potentiella kunder att veta vart deras riktiga expertis ligger.En simpel affärsidé är lättare att marknadsföra och det är lättare att ta reda på vilka olika grupper man ska inrikta sig på. Magnus Josephson är ett strikt B2B-företag som inte säljer produkter utan tjänst. De erbjuder att utbilda företag att bli bättre att hitta arbete och kommunicera. Något som gör att företaget känns genuint är att de bjuder korta case studies: alltså sidor där man kan läsa vad de har lyckats gjort åt andra kunder. Då får man även en bättre översikt vad Magnus Josephson kan hjälpa ens eget företag med och får exempel på före detta kunder som man kan kontakta som referenser.Deras logotyp är också enkel och lätt att känna igen. En blå ring som omsluter en röd prick. Det får en att tänka på en måltävla. En sådan koppling kan sedan få en att tänka att detta företag vet hur man träffar mitt i prick när man skriver anbud och förstår precis vad dina kunder och leverantörer vill ha. Simpelt men kraftfullt.