Egenutvecklade marknadsföringsprodukter

Profilprodukter kan vara ett bra sätt att hjälpa människor att komma ihåg dig. När de ser din reklampenna i sin pennkopp eller trycket på t-shirten under träningspasset blir de påminda om ert tidigare möte och er tjänst. Men det är något som dessa produkterna inte gör, bygger förtroende för dig. En penna, t-shirt eller godisbit säger ingenting om din kompetens, men det finns produkter du kan ge ut som gör det. 

egen-bok

Ge ut en bok

Ett av de bästa sätten att bevisa sin kompetens är att ge ut en bok inom sitt expertisområde. Den kan sedan säljas för att ge en extra inkomstkälla samt ges till kunder för att ge dem ytterligare mervärde av er tjänst.

En person som har gett ut flera böcker inom sitt expertisområde är Magnus Josephson som arbetar med olika frågor runt offentlig upphandling. På hans sajt ser man klart och tydligt i det övre högra hörnet information om han senaste bok, en stark kompetensindikator. Genom att ha skrivit flera böcker med fokus på olika delområden så visar han hur hans kompetens kan anpassas för många olika typer av organisationer. Allt från mindre företag till jättar, kommuner och myndigheter.

Producera en utbildningsvideo

Ett liknande sätt att förmedla sin kompetens är att producera utbildningsvideos. Precis som med en bok har man då bevis på sin kompetens och möjlighet till ytterligare en inkomstkälla och ytterligare värde för sina kunder.

Tekniken för att producera enklare videos är nu i var mans hand. De flesta lite bättre mobiltelefonerna har idag stöd för att filma i till och med 4k, något som de flesta tv-apparaterna idag inte ens klarar av att visa. Detta kan många gånger räcka för enklare videos som skall publiceras online.

Vill man producera ett mer komplett paket av informationsvideos kan det självklart vara bättre att hyra in ett proffs med riktig högkvalitativ utrustning. Detta är extra viktigt för ljudet som ofta sägs vara den överlägset viktigaste delen av en video.