Stora och starka varumärken

Runt om våran glob finns det varumärken som alla letat sig ut från sina respektive hemländer och som, så att säga, erövrat resten av planeten. Vi snackar om världskändisar som Google, Coca-Cola, och McDonalds. Men vad krävs då egentligen för att lyckas med bedriften att bygga ett riktigt starkt varumärke? Vi har svaret.

Google

När det kommer till att bygga upp ett varumärke som tar sig hela vägen i mål, kan man tråkigt nog konstatera att det oftast inte bara räcker med att vara bäst på det man gör. Om din affärsidé dessutom bygger på just detta, är det av yttersta vikt att du hittar vägar för att tydliggöra det på ett sätt som blir uppenbart för dina kunder. Mycket handlar om vilken känsla potentiella konsumenter har för ditt varumärke. Ett luddigt mått på saker och ting, men ändå en realitet som bör understrykas.

Hårda respektive mjuka byggstenar

Forskning har påvisat att både hårda och mjuka byggstenar behövs för att maximera dina chanser att lyckas med uppgiften att måla upp ditt varumärke på bästa sätt.

Man kan säga att de hårda byggstenarna består av dina produkters kvalitativa egenskaper. Det som helt enkelt gör de funktionella, unika och bra i största allmänhet. Det är såklart viktigt att på denna punkt erbjuda något som är av faktiskt värde, men ändå inte avgörande för om du kommer lyckas med lika stor påverkan som vid de mjuka byggstenarna.

De mjuka byggstenarna handlar i stort sett bara om hur din verksamhet och varumärke uppfattas av andra. Här kan det vara av värde att försöka nischa sig på ett sätt som troligtvis är av värde för varumärket. Att framstå som avslappnat och humoristiskt, som ett märke med prestige, ett märke som bryr sig om sin omvärld, eller ett som alltid ligger i framkant av utvecklingen. Det finns självfallet en rad andra exempel på detta, här bara ett axplock.

Studier har visat att människan uteslutande väljer med sitt hjärta och att de sedan i efterhand motiverar sitt val med hjärnan. Många gånger lurar vi oss själva att så ej är fallet, vilket vi kan försäkra er om inte är sanningsenligt. Det är just detta som ligger till grund för att de mjuka byggstenarna ofta kommit att bli än viktigare än de hårda. Det kan verka väldigt underligt att vi hellre väljer produkter utifrån våra känslobilder av ett företag och märke och inte utifrån konkret fakta, men det är faktiskt precis så det är.

Byggstenar

Google

Google är idag världens högst värderade varumärke. Närmast bakom ligger ett annat teknologi företag i hasorna, nämligen Apple. Vi hittar faktiskt inte mindre än 4 teknikföretag med deras respektive varumärke inom de 5 starkaste placeringarna. Detta är något som på många sätt speglar dagens samhälle och hur viktig den nya tekniken kommit att bli, helst i västvärldens ögon. Google är ett företag som tack vare sin huvudtjänst (sökmotorn) kommits att förknippas och bilda kopplingar till i stort sett allt. De är ständigt aktuella i de flestas liv och sitter därför på en oerhörd maktposition. Man kan faktiskt påstå att Googles marknadsföring näst intill sköter sig av sig självt, något som de nästan helt har sina hårda byggstenar att tacka för.

Coca-Cola

För bara några år sedan höll Coca-Cola i stafettpinnen som världens största varumärke, sett över alla världens branscher, men har idag halkat efter och befinner sig nu endast i mitten av de topp tio största. Varumärket ägs av The Coca-Cola Company, ett företag som tack vare framgångarna med sin dryck, numera etablerat multinationell dryckestillverkning i en rad andra länder och med ett stort antal produkter. Varumärket Coca-Cola har sedan lanseringen i slutet av 1800-talet växt sig otroligt starkt, mycket tack vare sin omfattande marknadsföring. Om du inte levt majoriteten av ditt liv i en låda, kan vi nästan garantera att du kan minnas någon gång som du antingen sett företagets reklamkampanjer på TV, eller ute i samhället. Det är tack vare marknadsföring som denna som Coca-Cola lyckats klösa sig fast i toppen av sin bransch, det vill säga genom att utnyttja sina mjuka byggstenar till fullo.

Coca-Cola Piccadilly Circus

PokerStars

PokerStars är idag marknadsledande inom poker som världens största pokerrum. Framgången har bäddat för möjligheten att ytterligare grena ut sig, bland annat genom den naturliga lanseringen av en egen casinodel. PokerStars erbjuder med andra ord numera mycket mer än bara poker för sina användare, även om det alltid varit deras grundplatå, rent affärsmässigt. För några år sen stoltserade man med det faktum att man var störst inom turneringspoker, men har alltså numera tagit några kliv ytterligare på framgångsstegen. Företaget har jobbat hårt med sin image och med att synas både här och var. Man har bland annat ett flertal omtyckta och världskända idrottsstjärnor knutna till sig, som sponsras på ett eller annat vis. Man jobbar också hårt med att anordna olika sorters events, ofta gratis för allmänheten, så som till exempel motortävlingar eller liknande. PokerStars har på många sätt byggt sina framgångar med lika stora delar hårda som mjuka byggstenar, något som bäddar väl för framtiden.

Casino

McDonalds

När det kommer till McDonalds tycker vi oss se väldigt liknande mönster sett till deras produkters kvalité och marknadsföringsstrategier om vi jämför dessa med just Coca-Cola. Även om det är ett högst subjektivt ställningstagande, kan man uttyda det vi varit inne på när vi talade om “hårda respektive mjuka byggstenar”, att man trots en många gånger sämre kvalité, lyckas köra över sina konkurrenter tack vare den bild man lyckats bygga upp av sitt varumärke. Kunden väljer alltså med hjärtat och inte med hjärnan, eller följer åtminstone ett redan inrutat beteende. Något som vi inte rynkar på näsan åt, vilken agenda som än må ligga bakom rent marknadsföringsmässigt, är McDonalds utökade ansvarstagande för vår planet. På denna punkt är de inne på helt rätt riktning, en kurs vi även i framtiden hoppas vara förseglad.

McDonalds New York

Svenska företag

Högt upp på listan över världens kändaste varumärken hittar vi även två svenska företag, H&M och IKEA. De är också två företag som lyckats väldigt väl när det kommer till att arbeta fram varumärken av positiv kännedom. I båda fallen har man tack vare vare sina hårda byggstenar fått hjälp på traven som underlättat för varumärkenas framgångar. Vi talar om gemensamma aspekter som att man lyckats erbjuda ett lågt pris, fortfarande med bibehållen kvalité.

IKEA Istanbul