Profilera företaget på mässan

Även, eller till och med framförallt, som nätbutik kan det vara en god idé att synas rent fysiskt ibland. Den senaste trenden inom detaljhandel är att man skapar större så kallade flaggskeppsbutiker där kunden får en verklig upplevelse med avancerad inredning, musik och kanske även dofter. Man skapar alltså en helhetskänsla med hjälp av olika kanaler, elektroniska såväl som fysiska.

inträdeskort till mässa

Det lilla företaget har kanske nöjt sig med att arbeta med sökord och nätreklam tidigare. Hur skaffar man sig då en fysisk kanal som liten nätbutik? Det kan handla om att synas på mässor och olika event. Härifrån kan man både sälja sina produkter och driva trafik till sin webbshop. En plats på en mässa kan ju kosta en del, så väl där gäller att verkligen synas och sätta avtryck med medel som är förhållandevis enkla att montera och frakta med sig.

Stick ut

Ett lite annorlunda och kul material att jobba med är frigolit. Med det kan man skapa t.ex. en gigantisk företagslogga eller en förstorad modell av sin produkt. Scandexpo är ett företag som specialiserat sig på att ta fram bokstäver och andra produkter i frigolit. Här kan du se hur det kan te sig. Intrycket blir mycket professionellt och sticker med sitt 3D format ut i dubbel bemärkelse. Rikta gärna belysning framifrån mot bokstäverna så förhöjs 3D effekten.

Kombinera med proffsigt framtagna roll-ups, kanske något att ge bort som godis med företagsloggan tryckt på pappret och ett snyggt kort med webb-adressen.

Förbered er

Sätt upp en tydlig bild av vad ni ska åstadkomma genom att besöka mässan. Vad är ert mål? Gör målen så mätbara som möjligt, då blir de enklare att utvärdera i efterhand.

Det mest grundläggande är också viktigt – som att vara på plats i god tid. Sätt gärna upp en tidsplan på när saker och ting skall vara gjorda. Dessutom får du ofta bättre pris om du anmäler dig tidigt till en mässa.