Marknadsför ditt företag

Du som har ett företag vet vikten av att hela verksamheten ska fungera bra. Det gäller allt från kundkontakt till produktion och leverans. För att du ska få kunder krävs det dock också att du lägger ned tillräckligt med energi och resurser på att marknadsföra ditt företag. Sättet marknadsföringen sker på är något som förändrats mycket bara under de senaste tio åren.

Att använda de nya mediekanalerna

När sociala medier slog igenom på allvar i mitten av 2000-talet förändrades sättet på vilket företag skötte sin marknadsföring. Tidigare var det främst genom traditionella mediekanaler man syntes såsom i tidningar, på affischer eller i TV. Sociala medier har gjort det enklare för företag att marknadsföra sig själva. Delvis går det att köpa reklam direkt på sociala medier. Något företag och organisationer allt mer börjat göra är att skapa sina egna exempelvis Facebooksidor. Då söker sig kunderna själva till din sida. Där kan du då gå ut med rabatterbjudanden och kampanjer som kan tänkas locka kunderna. Om det lyckas bra kan det vara ett suveränt sätt att nå ut till allmänheten. Det skapar en direktkontakt med kunderna som ofta skapar en bättre kundrelation. Nackdelen är också att missnöjda kunder kan komma att bli väldigt synliga på din sida.

Mässor och event fortfarande viktiga

Det är däremot också viktigt att inte glömma de mer traditionella sätten att marknadsföra sig själv på. I vissa fall kan reklam via sociala medier helt enkelt inte ersätta de andra sätten. Ett bra traditionellt sätt att sköta marknadsföringen på är att delta i mässor och andra event för att visa att man finns. På sådana event är profilprodukter väldigt viktiga; exempelvis kan ballonger med företagets logga vara ett kul sätt att skapa uppmärksamhet. Dessutom följer ballongerna ofta med hem.

Det är bra att synas i positiva sammanhang. Därför är det också en god marknadsföringsidé att sponsra exempelvis ett fotbollslag med tröjorna, då får ditt företag både exponering och good-will.